+++ Fira 15 år av TOPREGAL med oss - i april: 15% extra rabatt - upp till 58% besparingar möjliga! +++

Alla produkter
07.11.2023

Ombyggnation i det tysta

Strax före jul och under de efterföljande vintermånaderna blir det lite lugnare i många industri- och detaljhandelsföretag. Företagsledarna kan utnyttja denna tid till att testa logistik- och lagerhanteringen med avseende på funktionalitet, kapacitetsutnyttjande och optimeringsmöjligheter. "Jag vet av erfarenhet att många företagare drar sig för detta. Oftast av rädsla för att sådana förändringar kommer att ta för lång tid, störa verksamheten på något sätt och att eviga nödlösningar sedan kommer att hindra effektiv daglig verksamhet", förklarar Jürgen Effner, VD för TOPREGAL GmbH. Han avslöjar hur dessa faror kan undvikas och hur en omorganisation av lagret kan genomföras snabbt och lönsamt.

När en ombyggnad av lagret lönar sig

"Att omorganisera ett lager innebär inte nödvändigtvis stora ombyggnadsåtgärder", säger experten: "Förändrade kundkrav, nya produkter i portföljen eller andra omständigheter är dock kriterier enligt vilka storleken, strukturen och typen av ett lager definitivt bör omorganiseras för att säkerställa optimala, smidiga och därmed effektiva arbetsprocesser på lång sikt." Experten rekommenderar att man då och då ställer sig följande frågor:

  • Hittar lagermedarbetarna alltid alla varor direkt?
  • Går orderplockning och manövrering i lagret snabbt och enkelt?
  • Är lagringskapaciteten tillräcklig för den mängd artiklar som finns i lager?
  • Är de befintliga hyllorna lämpliga för den optimala lagringsmetoden för varorna?

"Om svaret på en enda av dessa frågor är 'nej' bör man överväga en lagerombyggnad", säger experten på lagerplanering och lagerkonstruktion. Anledningarna är ganska enkla. Om processerna i lagret är komplicerade eller långsamma leder det vanligtvis till olika problem. Tidsfördröjningar som stressar medarbetarna och som i värsta fall går ut över kunden. Förlorad tid och omständliga processer ökar automatiskt stressnivån - fel uppstår. Om lagret inte är ordentligt organiserat, om varor fortfarande lastas och lossas manuellt på grund av typen av hyllor, men också skulle kunna göras med gaffeltruck, eller om lager av samma produkter finns på olika lagringsplatser eftersom det inte längre finns tillräcklig kapacitet vid ursprungspunkten, blir lagerhanteringen ineffektiv. Om kundernas beställningar försenas på grund av sådana problem blir detta ett image- och försäljningsproblem på lång sikt.

Klickat - levererat - uppställt - klart

De ovan nämnda aspekterna kan anpassas med mycket enkla åtgärder. TOPREGAL har utvecklat modulära hyllsystem för detta ändamål och erbjuder förutom pall-, hyll- och bredhyllor även lutande, utskjutande och vertikala hyllor samt däck-, trum- och specialvarianter som cykel- eller multifunktionshyllor. "Tack vare vårt sortiment kan vi vid behov även leverera plock- eller färdigställningsstationen för enskilda kundprojekt", förklarar Effner. Det praktiska värdet för kunderna hämtar företaget från sina egna erfarenheter. "Som partner för lager- och driftinställningsfrågor driver vi själva flera lager. Därför testar vi själva våra produkter för våra kunder och ger råd baserat på vår praktiska erfarenhet. Dessutom kan vi, tack vare vårt stora lager, leverera även vid högsäsonger som strax före årsskiftet och ibland, beroende på var kunden befinner sig, "mellan åren"." Hyllorna kan enkelt sättas ihop online med hjälp av en konfigurator, och teamet ger gärna personlig rådgivning om du har några frågor. Beställningar i Wesel, Filderstadt eller Pasewalk är vanligtvis klara för upphämtning inom 24 timmar. Leverans inom Tyskland tar vanligtvis 1-3 dagar. TOPREGAL levererar även förvaringslösningar inom EU och internationellt. Företaget har nyligen öppnat flera anläggningar i USA.