+++ Fira 15 år av TOPREGAL med oss - i april: 15% extra rabatt - upp till 58% besparingar möjliga! +++

Alla produkter

Artseco

Intervju med ARTSECO: 130 meter pallställ

ARTSECO har vänt upp och ner på konstmarknaden i Tyskland med ett sofistikerat förvaringssystem, skickligt hantverk och en stor kärlek till konst. Hyllor från TOPREGAL spelar en viktig roll för detta. Du har beställt cirka 130 löpmeter pallställ med två eller tre nivåer för ditt konstlager i Berlin, som omfattar mer än 4 500 kvadratmeter.

Hur fick du reda på TOPREGAL?

Miguel Adaro: Vi använde fem olika hyllsystem från olika tillverkare. I längden fungerade det inte längre, eftersom vissa företag lämnade oss och de enskilda systemen var alltför föråldrade. När jag letade efter en ny leverantör på Internet landade jag på www.topregal.com landade på. Detta är en bra webbplats. De olika typerna av hyllor förklaras på ett begripligt sätt. Du kan enkelt visualisera vad du behöver. Och med de olika urvalsproven blir det lättare att beräkna.

Varför valde ni medvetet bort andra företag i Berlin?

Miguel Adaro: Jag har alltid varit för att stödja lokala företag. Men företagen i Berlin var helt enkelt för dyra. Framför allt gav de oss små möjligheter att förhandla. Vi bygger hyllorna själva. De ville inte ha det och sa att monteringen ingick, vilket också förklarade det höga priset. TOPREGAL däremot erbjöd oss riktigt bra priser och ett löfte om snabb leverans. För företagen i Berlin var väntetiden däremot cirka tre veckor. Det var inte acceptabelt för oss.

Marc Handrich: TOPREGAL tog kontakt med oss på ett mycket vänligt sätt och gav oss intrycket att företaget skulle fortsätta att existera under de närmaste åren och att om vi expanderar i framtiden kommer vi att kunna beställa om samma system utan problem. Det är särskilt viktigt för oss.

Du hade tidigare haft dåliga erfarenheter av Ebay. Hur var de?

Miguel Adaro: Våren 2016 fick vi med mycket kort varsel ganska mycket utrymme i vårt nya centrallager i Berlin-Neukölln. Och behovet av mycket lagringsutrymme fanns plötsligt. Gallerierna ökade sin efterfrågan och vi var tvungna att reagera snabbt. På den tiden var likviditeten också en central fråga för oss. Så vi letade på Ebay efter begagnade tunga hyllor.

Marc Handrich: Första gången var verkligen en bra affär. Men den andra gången gick det helt fel. De säger alltid "köpt som sett". Som du ibland vet från Ebay hade vi 70 procent skrot. Tungt metallskrot som vi var tvungna att göra oss av med först.

Exempel hyllor i lagret, lastade Exempel hyllor i lagret, lastade

Geschäftsführer Miguel Adaro (links) und Lagermeister Marc Handrich Verkställande direktör Miguel Adaro (till vänster) och lagerchef Marc Handrich

Konst har många format, former och material. Hur passar det ihop med standardiserade hyllor?

Marc Handrich: Hos oss är praktiskt taget varje hylla individuell. Helt enkelt för att konsten alltid är annorlunda. Vi har stora och små tavlor, tunga skulpturer och känsliga installationer. Varje hylla måste monteras och utrustas individuellt. Det är därför det är svårt för oss att planera exakt i förväg. Därför föredrar vi att montera hyllorna själva, bit för bit, precis som vi behöver dem för respektive verk.

Använder du hyllorna som de levereras eller gör du individuella ändringar?

Marc Handrich: Vi monterar två pallställ till så kallade dubbelställ bakom varandra, vanligtvis med en bredd på två gånger 1,10 m och ett utrymme på 30-50 cm mellan dem. På hela golvet lägger vi OSB-skivor. I den här konstruktionen använder vi den nedre nivån som bildhyllor för stora format. I bildfacken lägger vi ut mattor för att kunna flytta tavlorna in och ut ur förvaringen. När det gäller trälådor lämnar vi trägolvet eftersom lådorna då är mer rörliga. Och tack vare tvärstången kan vikten av lådor med olika vikter fördelas bättre.

Hur tar ni betalt för användningen av hyllorna?

Miguel Adaro: Vi kallar vårt koncept för "uppblåsbar konstförvaring". Uppblåsbara i den meningen att hyresgästerna egentligen bara betalar för det utrymme de faktiskt använder. Tidigare hyrdes alltid hela hylllådor ut, oavsett vad som förvarades i dem. Tack vare vår sofistikerade lagringshantering kan vi lagra bilder från olika gallerier tillsammans på en och samma hylla. Detta gör det billigare för våra kunder.

Ni har utvecklat ett nytt erbjudande speciellt för gallerier. Vad handlar den om?

Miguel Adaro: Fler och fler gallerier ber oss att inrätta egna konstlager. Vi vill utveckla en ny affärsmodell utifrån detta. Vi utarbetar en komplett förvaringsplan och inkluderar hyllorna och deras montering i beräkningen. TOPREGAL-hyllorna är en integrerad del av vår nya tjänst.

Vilken typ av konst lagrar du?

Miguel Adaro: Det mesta är samtida konst, inte gamla mästare, eftersom dessa verk kräver ett särskilt rumsklimat med konstant temperatur och fuktighet. Vi har en Warhol och en Richter, men främst samtida verk av nya konstnärer som Alicja Kwade, Tony Crack och Jeppe Hein. Alla dessa är moderna konstnärer som för närvarande är på frammarsch och som hyllas på mässorna.

ArtSeCoArtSeCo:s huvudkontor i en gammal maltfabrik

Hur bedömer du den nuvarande situationen på konstmarknaden?

Miguel Adaro: Konst har återigen blivit ett eftertraktat investeringsobjekt. Var är avkastningen så stor som i konsten? I dag finns det ett nytt yrke som konstmäklare, som uteslutande ägnar sig åt konstnärers utveckling. Och vem har tillgång till mässorna när ingen annan får komma in i salarna. Han talar med gallerierna redan innan vernissagen äger rum. Och han agerar på uppdrag av de bästa samlarna. Konstmäklaren har ett tiotal rika investerare på sin sida och har förmodligen redan en önskelista från dem. Det är en utveckling som påminner den som varit med ett tag om tiden före kraschen 2007.

Påverkas ARTSECO starkt av detta?

Marc Handrich: Vi koncentrerar oss på lagring och transport av verken. Vårt personliga intresse och vår passion för konst påverkas inte av hypen.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) grundades 2009 efter bankkrisen, som även påverkade konstscenen och konsttransporterna. Idag är ARTSECO representerat på konstmässor över hela världen. År 2012 öppnades det första konstmagasinet enligt VDS riktlinjer i Berlin. Det var också det största kollektiva lagret i samarbete med två andra konsttransportföretag i Europa. ARTSECO driver en webbutik med förpackningsmaterial för konsttransporter. www.artseco-shop.de. Specialutbildningar erbjuds regelbundet för gallerier i Berlin. Förutom tre platser i Berlin har ARTSECO en filial i Neuss.www.artseco.de