Alla produkter

Artseco

Logotyp ARTSECO

Intervju med ARTSECO: 130 meter pallställ

ARTSECO har revolutionerat konstmarknaden i Tyskland med ett genialt förvaringssystem, skickligt hantverk och en stor kärlek till konsten. Hyllor från TOPREGAL spelar en nyckelroll i detta. Ni har beställt cirka 130 löpmeter pallställ med två eller tre våningar till ert mer än 4.500 kvadratmeter stora konstförråd i Berlin.

Hur fick ni höra talas om TOPREGAL?

Miguel Adaro: Vi hade använt fem olika hyllsystem från olika tillverkare. Det fungerade inte i längden eftersom vissa företag gick i konkurs och de enskilda systemen var för omoderna. När jag sökte på Internet efter en ny leverantör stötte jag på www.topregal.com . Det är en bra webbplats. De enskilda hylltyperna förklaras tydligt där. Det är lätt att visualisera vad man behöver. Och exempelerbjudandena gör det lättare att beräkna.

Varför valde ni medvetet bort andra företag i Berlin?

Miguel Adaro: Jag har alltid varit för att stödja lokala företag. Men Berlinföretagen var helt enkelt för dyra. Framför allt gav de oss små möjligheter att förhandla. Vi bygger hyllorna själva. Det ville de inte ha och sa att montering ingick, vilket också förklarade det höga priset. TOPREGAL däremot erbjöd oss riktigt bra priser och ett löfte om snabb leverans. Berlinföretagen hade däremot väntetider på cirka tre veckor. Det var inte acceptabelt för oss.

Marc Handrich: TOPREGAL var mycket vänliga och gav oss intrycket att de kommer att finnas kvar under de närmaste åren och att vi enkelt kan beställa om samma system om vi expanderar i framtiden. Det är särskilt viktigt för oss.

Ni har tidigare haft dåliga erfarenheter av eBay. Hur såg de ut?

Miguel Adaro: Våren 2016 fick vi mycket utrymme med mycket kort varsel med vårt nya centrallager i Berlin-Neukölln. Och behovet av mycket lagringsutrymme fanns plötsligt där. Gallerierna ökade sin efterfrågan och vi var tvungna att reagera snabbt. Vid den här tiden var likviditeten också en viktig fråga för oss. Så vi letade efter begagnade, kraftiga hyllor på eBay.

Marc Handrich: Första gången var det en riktigt bra affär. Men andra gången var ett fullständigt misslyckande. Det är alltid "köpt som besett". Som man ibland ser på eBay hade vi 70 procent skrot. Tungt metallskrot som vi var tvungna att göra oss av med först.

Pallställ i lagerlokalenExempel på hyllor i lagerlokalen, lastade

Verkställande direktör Miguel Adaro (t.v.) och lagerchef Marc HandrichVerkställande direktör Miguel Adaro (t.v.) och lagerchef Marc Handrich

Konst finns i många format, former och material. Hur passar detta ihop med standardiserade hyllor?

Marc Handrich: För oss är praktiskt taget varje hylla specialanpassad. Helt enkelt för att konsten alltid är annorlunda. Vi har stora och små tavlor, tunga skulpturer och känsliga installationer. Varje hylla måste monteras och utrustas individuellt. Och det är därför det är svårt för oss att planera detta exakt i förväg. Därför föredrar vi att montera hyllorna själva, bit för bit, allteftersom vi behöver dem för respektive verk.

Använder ni hyllorna som de levereras eller gör ni individuella ombyggnationer?

Marc Handrich: Vi monterar ihop två pallställ till så kallade dubbelställ bakom varandra, vanligtvis med en bredd på två gånger 1,10 meter och ett mellanrum på 30-50 cm. Vi lägger OSB-skivor över hela golvet. I den här konstruktionen använder vi den nedre nivån som bildhyllor för stora format. I tavelhyllorna lägger vi matta för att tavlorna ska kunna glida in och ut ur förvaringen. För trälådorna låter vi trägolvet vara kvar eftersom det gör lådorna mer mobila. Och tack vare tvärstången kan vikten på lådorna med olika vikt fördelas bättre.

Hur faktureras användningen av hyllorna?

Miguel Adaro: Vi kallar vårt koncept för "uppblåsbar konstförvaring". Uppblåsbar i den meningen att hyresgästerna bara betalar för det utrymme de faktiskt använder. Tidigare hyrdes alltid hela hyllplan ut, oavsett vad som förvarades i dem. Tack vare vårt sofistikerade lagerhanteringssystem kan vi lagra bilder från olika gallerier tillsammans på en hylla. Det gör att det blir billigare för våra kunder.

Ni har tagit fram ett nytt erbjudande speciellt för gallerier. Vad handlar det om?

Miguel Adaro: Fler och fler gallerier frågar oss om vi kan hjälpa dem att skapa egna förvaringsanläggningar för konst. Vi vill utveckla en ny affärsmodell utifrån detta. Vi utarbetar en komplett förvaringsplan och inkluderar hyllor och montering i kalkylen. Hyllorna från TOPREGAL är en integrerad del av vår nya tjänst.

Vilken typ av konst förvarar ni?

Miguel Adaro: Det är främst samtidskonst, inte gamla mästare, eftersom dessa verk kräver ett speciellt rumsklimat med konstant temperatur och luftfuktighet. Vi har en Warhol och vi har också en Richter, men främst samtida verk av lovande konstnärer som Alicja Kwade, Tony Crack eller Jeppe Hein. Det är alla moderna konstnärer som just nu är på frammarsch och som lyfts fram på mässorna.

ArtSeCo:s huvudkontorArtSeCo:s huvudkontor i en gammal maltfabrik

Hur bedömer du den aktuella situationen på konstmarknaden?

Miguel Adaro: Konsten har återigen blivit ett eftertraktat investeringsobjekt. Var är avkastningen på investeringen så hög som i konsten? Idag finns det en ny yrkeskår av konstmäklare som uteslutande ägnar sig åt att utveckla konstnärer. Och som har tillträde till mässorna när ingen annan släpps in i hallarna. Han pratar med gallerierna innan själva vernissagen ens har börjat. Och han agerar på uppdrag av toppsamlare. Konstmäklaren har ett tiotal solventa investerare till hands och har förmodligen redan en önskelista från dem. Det här är en utveckling som påminner alla som varit med ett tag om tiden före kraschen 2007.

Har ARTSECO påverkats negativt av detta?

Marc Handrich: Vi koncentrerar oss på lagring och transport av verken. Vårt personliga intresse och vår passion för konst har inte påverkats av hypen.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) grundades 2009 efter bankkrisen, som också påverkade konstscenen och konsttransporterna. Idag finns ARTSECO representerat på konstmässor över hela världen. År 2012 öppnades det första konstlagret i Berlin i enlighet med VDS riktlinjer. Det var också det största kollektiva lagret i samarbete med två andra konstfraktbolag i Europa. Som en tjänst driver ARTSECO två butiker med förpackningsmaterial för konsttransporter. Specialistutbildningar erbjuds regelbundet till Berlins gallerier. Förutom tre kontor i Berlin har ARTSECO även en filial i Neuss.www.artseco.de