+++ Fira 15 år av TOPREGAL med oss - i april: 15% extra rabatt - upp till 58% besparingar möjliga! +++

Alla produkter
06.02.2024

Att få en oslipad diamant att glänsa

I tider av brist på kvalificerad arbetskraft gör många företag reklam för nya arbetskoncept, platta hierarkier och agila arbetsstrukturer för att locka sökande. För att se till att dessa löften inte bara blir tomma fraser måste de fyllas med verkligt innehåll. I denna intervju talar Nadine Schumacher, biträdande försäljningschef på TOPREGAL GmbH, om hållbara arbetsstrukturer, att behandla anställda som jämlikar och vad unga yrkesverksamma bör se upp för när de väljer arbetsgivare.

Som chef tittar du noga på ansökningar och människorna bakom dem. Har du i gengäld några tips på vad de bör tänka på hos sin potentiella arbetsgivare?

"Ansökningsfasen är alltid förknippad med en stor osäkerhet. Hur kommer min framtida arbetsgivare att vara? Kommer jag verkligen att trivas där? Kommer vi att passa bra ihop? Mitt råd här är att inte bara titta på branschen, hur mycket jag kan tjäna där och vad som är självklart efter min utbildning eller mina studier. Hur den potentiella arbetsgivaren presenterar sig är också viktigt. Jag utbildade mig själv till kontorsassistent och hade inte mycket att göra med hyllor när jag sökte till TOPREGAL. Därför undrade jag genast om jag var rätt person för jobbet. Men i platsannonsen stod det: "Det spelar ingen roll om du har färgglatt hår, tatueringar eller piercingar - jag gillade det och det visade mig att ledningsnivån inte längre håller fast vid föråldrade fördomar. Och efter de första veckorna där hade min oro för om det var rätt bransch för mig redan försvunnit i tomma intet. Men anställningsintervjun säger också en hel del om den potentiella arbetsgivaren. Jobbintervjuer handlar oftast om att presentera sig själv i bästa möjliga ljus. Ärlighet och äkthet borde vara mycket viktigare än att behöva låtsas eller böja sig. Sökande bör ges möjlighet att vara sig själva och tala öppet med den andra personen för att lära känna varandra personligen. Det är det enda sättet att ta reda på om ni passar ihop på ett personligt plan, om du är på samma våglängd som din framtida arbetsgivare och om du känner dig bekväm i ditt jobb. Det är därför jag är särskilt uppmärksam på hur en person presenterar sig när jag anställer nya medarbetare. Jag lyssnar noga på vad de säger och hur de säger det. Det handlar om att ta reda på om någon berättar sagor eller presenterar sig själv som den är. Detta ger viktiga ledtrådar om hur den efterföljande arbetsrelationen kommer att se ut. Generellt gäller följande för oss: det är inte viktigt vad någon har gjort tidigare - om du passar bra in i teamet, dvs. om du är ärlig, autentisk, ambitiös och modig och har en önskan att engagera dig och göra skillnad, då är du på rätt plats och kan lära dig allt du behöver för jobbet. Så mjuka färdigheter är viktigare för oss än hårda färdigheter. Det var samma sak på min egen anställningsintervju: det var en varm och öppen atmosfär där folk var intresserade av mig som person. Även när jag tillfrågades om mina skolbetyg kunde jag ärligt erkänna att jag aldrig hade varit en "Käpsele" i matematik, som de säger här i Schwaben. [Jag skulle absolut inte ha sagt det om jag inte hade känt mig bekväm med det. Jag tror att denna ärlighet och öppenhet var en viktig faktor i TOPREGALs beslut till min fördel. Sökande bör därför vara mycket uppmärksamma på om och i vilken utsträckning den potentiella arbetsgivaren är genuint intresserad av dem och vilken typ av atmosfär som råder under intervjun. Detta är en avgörande indikator på hur anställda kommer att behandlas senare och på företagskulturen."

Hur tycker du att en modern medarbetar- och företagsledning ska se ut?

"En modern företagsledning bör kännetecknas av arbete i ögonhöjd, uppskattning för den enskilde medarbetaren och ett väl fungerande förslagssystem. Det är så man uppnår en hög grad av identifikation med företaget bland sina medarbetare. Det jag gör som medarbetare måste verkligen synas och erkännas. I progressiva företag uppmuntrar ledningen medarbetarna att engagera sig aktivt och att komma med nya idéer, feedback och kritik. Det bästa argumentet räknas, oavsett hur länge eller kort du har varit där. Åtminstone är det så det är på vårt företag. Vi har regelbundna teammöten inom Sales där detta är precis vad som händer. Här träffas medarbetare och chefer för att utbyta idéer, prata om aktuella fall och de senaste veckorna och tillsammans fundera över vad som kan optimeras eller vilka problem som kan lösas. Det finns alltid möjlighet att aktivt bidra med idéer, kritik eller feedback och att diskutera aktuella frågor över befattningsgränserna. Detta leder inte bara till kreativa och innovativa lösningar, utan ökar också lagandan, motivationen och engagemanget. Detta sker dock bara om förbättringsförslagen och idéerna faktiskt genomförs i företaget eller åtminstone om man på allvar tänker på potentialen bakom idéerna istället för att säga: "Vi har alltid gjort på det här sättet och det kommer att förbli på det här sättet. Unga hjärnor är alltid efterfrågade i företag - men då måste man låta dem göra sin grej och ge dem friheten att engagera sig och göra skillnad. Om ett beslut fattas ska det kommuniceras öppet och man ska motivera varför man till exempel har ändrat en process. Denna typ av ledarskap får medarbetarna att känna att de blir lyssnade på och inkluderade och de identifierar sig ännu mer med företaget. Detta gynnar i sin tur företaget: medarbetarna tänker då aktivt på vad som kan hjälpa företaget och känner ett positivt engagemang för sin arbetsgivare. Detta engagemang är ibland även synligt på utsidan. Vi arbetar ofta tillsammans i tvärvetenskapliga team för att utveckla produkter eller optimera processer. Möjligheten för yrkesverksamma att bidra med sin kompetens på detta sätt och aktivt hjälpa till att forma produkter och processer gör många av dem så stolta över sin arbetsgivare att de bär sina TOPREGAL-kläder på fritiden eller till och med på semestern. För att ett sådant förslagssystem ska fungera bra är det dock viktigt att du kan tala med dina överordnade som jämlikar och ha en öppen och ärlig dialog. Det är därför vi har en informell, informell kultur här, där laganda är mycket viktigt. Du måste vara på samma våglängd som dina kollegor, kunna prata om allt och tala öppet med varandra på lika villkor - oavsett om det gäller arbete eller privata frågor - för först då kommer den andra personen att förstå dig. Empati och lyhördhet tar dig snabbare till målet än om du arbetar efter en fast plan. Detta gäller även hantering av misstag. Hur progressivt ett företag är återspeglas inte minst i dess felkultur."

Vad exakt innebär det?

"Helt enkelt: dynamik och utveckling är avgörande för ett företag om det vill hålla fingret på pulsen och därmed förbli redo för framtiden i branschen. Vi anpassar inte bara våra produkter kontinuerligt, utan optimerar även våra processer. Det innebär att vi varje dag måste ta oss an nya utmaningar och hitta lösningsorienterade tillvägagångssätt. Många företag drar sig för detta och föredrar stela strukturer och arbetsflöden. Deras medarbetare arbetar enligt ett standardiserat förfarande varje dag för att inte ta några risker eller göra några misstag; detta förhindrar också utveckling. En anda av utveckling kräver också en öppen och positiv felkultur. Det handlar om att helt enkelt pröva saker och idéer. Om det inte fungerar, så är det så, men vi vet vad vi kan göra bättre nästa gång. Detta skapar en inlärningskurva. Misstag ska få begås i viss utsträckning utan att man behöver skylla ifrån sig eller förlora jobbet. En öppen och anpassningsbar arbetsmiljö skapar förtroende för att öppna upp och våga ta ansvar för misstag. Men för att detta ska kunna ske måste det finnas ett utrymme där man kan tala öppet om misstag eller uttrycka sin oro över något. Konstruktiv kritik är viktigt för att få ut det bästa av något eller någon. Jag brukade också vara väldigt rädd för att göra misstag och det hämmade mig. Men misstag kan hända och bör ses mindre som ett problem och mer som en möjlighet att lära sig, utvecklas och göra bättre nästa gång. Jag lärde mig denna attityd först under min tid på TOPREGAL."

Du har redan en chefsposition. Hur såg din karriär ut och hur skulle du beskriva din utveckling?

"Jag började 2017 som kontorist inom internförsäljning och kundservice. På den tiden var vi bara en handfull säljare, vilket innebar att alla kunde hantera alla uppgifter som uppstod i den dagliga verksamheten. Detta skulle vara långt bortom dagens omfattning. Jag hade också andra fokusområden utanför den dagliga verksamheten. Till exempel hjälpte jag till med redovisnings- och logistikfrågor eller stödde optimeringen av processer och system. Men jag gillar utmaningar och omväxling. Redan från början betonade jag att jag är en person som tycker om att ta ansvar och sätta mig in i nya saker. Det var säkert en av anledningarna till att jag erbjöds tjänsten som Deputy Sales Manager 2021. Den förändrade positionen innebar att jag var mindre involverad i den dagliga verksamheten och mer i projekt och processoptimering, vilket också gav mig mer ansvar. Naturligtvis var jag till en början orolig för om jag skulle klara av det, eftersom jag bara var 23 år gammal vid den tidpunkten. Nu var det jag som genomförde anställningsintervjuer och stödde onboardingprocesser. Det var inte så att jag kunde göra allt direkt från början. Man måste växa in i det först. När allt kommer omkring har ingen någonsin fallit från himlen som chef. Jag bad om feedback på ett öppet och ärligt sätt och kunde på så sätt arbeta med mig själv och bli bättre. Men även som chef slutar man aldrig att lära sig. Det är en kontinuerlig utvecklingsprocess. Det är särskilt viktigt att alltid ha en känsla för sina medarbetare. Chefer behöver ju också feedback för att kunna utvecklas vidare. Därför vill jag ha kritik här, för det är det enda sättet jag har utvecklats på under de senaste åren.
När jag ser tillbaka inser jag hur mycket jag har utvecklats under den här tiden. Jag har kunnat befästa de mjuka färdigheter som jag redan har i mitt jobb. Men jag har också skaffat mig en hel del hårda och mjuka färdigheter. Jag brukade vara ganska blyg och reserverad och var rädd för att göra misstag, vilket är anledningen till att jag helt enkelt inte vågade göra vissa saker. Men tack vare förtroendet för mig och hur TOPREGAL behandlar sina anställda har jag kunnat utvecklas positivt, så jag var glad att kunna acceptera tjänsten som biträdande försäljningschef. Jag har en hög grad av empati, en bra känsla för processer och strukturer och även för hur dessa kan optimeras för att gå framåt på ett målinriktat sätt. Dessa färdigheter är mycket värdefulla. Bra arbetsgivare känner igen och främjar sådan potential och erbjuder möjligheten att utveckla dina egna färdigheter på ett skickligt och självsäkert sätt. En berikning för båda sidor. Företag kan därför ha ett avgörande inflytande på om potentialen realiseras fullt ut eller förblir outnyttjad. Ett modernt medarbetarbeteende i ett anpassningsbart företag kan få oslipade diamanter att glänsa."