+++ Fira 15 år av TOPREGAL med oss - i april: 15% extra rabatt - upp till 58% besparingar möjliga! +++

Alla produkter
08.08.2023

Fallgropar vid lagerplanering

För företag som håller lager är det ekonomiskt och logistiskt viktigt att optimera lagerstrukturen och göra den effektiv. "Detta är också ofta fallet med rena handelsföretag. Här ligger stort fokus på lagerplanering och lageruppbyggnad redan från början", säger Jürgen Effner, VD för TOPREGAL GmbH, och konstaterar: "Förändrade förutsättningar, kundkrav och den ständigt ökande onlinehandeln tvingar också små och medelstora företag från specialiserade branscher som livsmedel, fritidsartiklar, byggmaterial och teknik att utöka lagerkapaciteten. Detta beror också på de flaskhalsar som har uppstått under de senaste två åren." Fallgropar uppstår snabbt i byggbranschen. Vilka dessa är avslöjar proffset för lagerbyggnation.

Misstag 1: Planera inte, gör det bara

Det är ett sätt att vara som är ganska anmärkningsvärt: istället för att prata en massa eller visionera, bara ta itu med det och gå igång. "Särskilt verkställande direktörer, som själva är mycket praktiskt inriktade, ser bara lång planering som en förlust av tid och pengar", vet Effner och varnar: "Men de som inte planerar i detalj eller bara gör det på papper riskerar att få lagerställ som inte kan sättas upp av alla möjliga anledningar." Det kan t.ex. handla om rör i taket som inte har tagits med i beräkningen och som minskar den faktiska takhöjden. Generellt sett glömmer företag ofta bort allt som ligger över ögonhöjd när de planerar förvaring. Det är dock värt att investera lite mer tid i planeringen. Effner förtydligar: "Om du tittar noga på förhållandena på plats från början och om möjligt gör mätningar i förväg som baseras på de verkliga förhållandena, kan du till och med enkelt konfigurera dina hyllor själv online."

Misstag 2: Att inte utnyttja möjligheterna fullt ut

Om du har utrymme på höjden och bredden bör du utnyttja det till fullo. "Även pallgods kan utan problem förvaras på höjden om hyllbelastningen är rätt. Vid planeringen måste man ta hänsyn till lastkapaciteten för varje enskild nivå, liksom den faktiska totala lasten för hyllkonstruktionen", påpekar Jürgen Effner. Han föreslår: "Planera inte hyllornas innehåll på en sida, utan fördela stora vikter över hela den tillgängliga ytan och därmed över flera system." Å ena sidan fördelar detta lasterna på rätt sätt och å andra sidan kan det vara möjligt att organisera hyllnivåerna bättre beroende på omsättningsfrekvens. Förutom pallställ erbjuder TOPREGAL även rätt ställage för många andra användningsområden i lagermiljön. För lagerställen finns det möjlighet att kombinera andra typer av ställningar, t.ex. däckställ eller sluttande hyllställ, om så önskas. "Grundstrukturen i vårt system är modulär. Det gör våra lagerhyllor mycket individuellt utformbara, utbyggbara och även lämpliga för andra användningsområden, till exempel som mobil arbetsbänk, multifunktionshylla med integrerbara skåp och lådor eller packstation", förklarar Effner. Ändå är det bättre att vara lite mer generös med vikterna när man planerar. Framför allt är det viktigt med officiell certifiering enligt DGUV regel 108-007 eller DIN EN 15512. Beroende på avsedd användning är det viktigt att ta hänsyn till den nödvändiga hyll- och fackbelastningen för tunga hyllor. "Till skillnad från många standardpallställ med ett djup på 110 centimeter erbjuder vi även 80-centimetersdjup för envägspallar och andra varor", säger Effner.

Misstag 3: Att inte använda och beräkna industritruckar

Denna fallgrop uppstår också ofta från ren planering på papper. "Jag rekommenderar definitivt att använda palltransportörer, p alltruckar och gaffeltruckar för logistiska operationer. Jag är medveten om att särskilt fackhandlare som bygger upp ett lager utöver sin verksamhet på plats på grund av onlinehandel drar sig för sådana investeringar. Men det är bara för dem som det finns möjligheter att lagra på höjden och snabba upp processerna i lagret." Det är också viktigt att ta hänsyn till industritruckarnas manövreringsbeteende. Den svängradie som krävs underskattas ofta. "Beroende på lyftanordning bör avståndet mellan hyllorna vara 1,5 m till 5 m", säger Effner. Generellt sett vet Jürgen Effner också av erfarenhet att det är klokt att ta med de som arbetar på plats när det gäller större lager. "Ingen känner till fallgroparna och tidstjuvarna i det egna lagret bättre än de medarbetare som arbetar med systemet och förhållandena varje dag. Om de påpekar problem ska de tas på allvar och klagomålen ska lösas så snabbt som möjligt. För i slutändan innebär smidiga och effektiva processer på lagret effektivare processer och oftast också nöjdare kunder."